Omega 3: Naturalny sprzymierzeniec w walce o zdrowe serce

Kwasy omega-3 to niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), do których należą m.in. kwas dokozaheksaenowy (DHA), kwas eikozapentaenowy (EPA) oraz kwas α-linolenowy (ALA).

Kwasy omega-3 nie są syntetyzowane przez organizm ludzki de novo z powodu braku odpowiednich enzymów. W związku z tym jedynym efektywnym źródłem kwasów omega-3 jest odpowiednia i zrównoważona dieta. Kwas α-linolenowy (ALA) znajduje się w oleju lnianym, oleju rzepakowym, oleju sojowym i orzechach włoskich. DHA oraz EPA występują głównie w tłuszczu ryb i ssaków morskich, owocach morza oraz w mniejszym stopniu w tłuszczu niektórych ryb słodkowodnych. Proporcje i ilość długołańcuchowych kwasów tłuszczowych (jakim są EPA i DHA) w tłuszczu rybim zależy od wielu czynników: gatunku ryb, ich stanu zdrowia, czasu i miejsca połowu. Spożycie ryb i owoców morza w Polsce jest niskie. Dlatego warto zadbać o zdrową i zrównoważoną dietę, która dostarczy naszemu organizmowi odpowiednią ilość niezbędnych składników odżywczych, w tym kwasów omega-3.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe, do których oprócz kwasów omega-3 należą również kwasy omega-6, historycznie nazywane były witaminą F ze względu na to, że muszą one być dostarczane z pożywieniem. W prawidłowej diecie ważne jest nie tylko spożywanie wystarczającej ilości kwasów omega-3, ale również zachowanie odpowiedniej proporcji pomiędzy kwasami omega-3 i omega-6. Powszechnie przyjmuje się, że stosunek dostarczanych organizmowi kwasów omega-6 do kwasów omega-3 powinien wynosić 5:1 do 3:1. Kwasy z grupy omega-6 znajdują się w dużych ilościach w oleju kukurydzianym, słonecznikowym, z pestek winogron, sezamowym, arachidowym. W diecie zachodniej spożycie kwasów omega-6 w stosunku do omega-3 znacznie przekracza zalecenia. Według różnych wyliczeń stosunek omega-6 do omega-3 w diecie Polaków waha się pomiędzy wartościami 40:1 i 20:1. Dlatego też powinniśmy zadbać o urozmaicenie naszej diety. Zdrowa i zrównoważona dieta powinna dostarczyć nam odpowiedniej ilości i proporcji kwasy omega-3, a przy braku takiej możliwości warto ją wspomóc odpowiednią suplementacją kwasami omega-3.